Letoun Ki43 byl pro japonské armádní letectvo stejně významný jako
A6M pro letectvo námořnictva. Letoun se snadno pilotoval, jeho obratnost byla téměř legendární a byl považován za těžkého protivníka. Pokud ale byl zasažen, snadno vzplanul, nebo rovnou vybuchoval kvůli chybějící pasivní ochraně palivových nádrží. Také jeho výzbroj byla s pokračující válkou hodnocena jako slabá, což se podařilo vyřešit až se zlepšenou verzí v roce 1944.
Navzdory nedostatkům sestřelili piloti Ki43 více spojeneckých letounů než kterýkoliv jiný japonský letoun a také většina stíhacích es vybojovala rozhodující část svých sestřelů právě v kokpitu Ki43.
Model
Shodou šťastných okolností jsem získal v bazaru model Ki43 od Fujimi ve výročním obalu k 50. výročí ukončení 2. světové války.
Model naprosto nevybočuje z toho, co je obvykle od Fujimi očekáváno. Díly jsou odstříknuty z tmavě zeleného plastu, mají velmi jemné negativní rytí. Pilotní prostor je poněkud spartánský - ale ono tomu u originálu nebylo jinak. Motor je znázorněn jako reliéf.
Stavba
Stavbu jsem zahájil sestavením kokpitu, zde jsem trochu laboroval se správným umístěním sedačky a také jsem sedačku vybavil poutacími pásy z olověné fólie. Motor jsem nechal jak je nabízen ve stavebnici, jen pečlivě vybarvil. Pokud nebudete otevírat jeho kryt, pak stejně mnoho vidět nebude, totéž ostatně platí i kokpitu.
Dál ke stavbě už asi není co dodat - všechno pasuje kam má, detaily jsou dostatečně jemné, jen výfuky se snad hodí trochu odvrtat.
Zbarvení a označení
Zvolil jsem nejjednodušší variantu, tedy jediné zbarvení nabízené ve stavebnici. Spodní plochy jsou šedé (Humbrol 129), horní tmavozelenou jsem namíchal ze zelené (Humbrol 30) a černomodré (Agama B9). Na to přišla vrstva lesklého akrylového laku a obtisky, na to opět lesklý lak a patina olejovými barvami. Po jejich rozmytí pak už jen matný lak Vallejo, natáhnout anténu a hotovo.
Závěr
Velice hezký model, snadná stavba